Het eerste bezoek is gearriveerd

27 april 2019 - Paramaribo, Suriname

Van 13 tot en met 21 April is Jerreau in Suriname geweest. Ik had hier erg veel zin in en kon niet wachten tot dat het zover was. De zaterdag duurde lang aangezien ik tot een uurtje of 18.00 moest wachten voordat hij aankwam in de Costerstraat. Maar het weerzien was het wachten helemaal waard. Ik vond het heel fijn om eindelijk aan iemand te kunnen laten zien hoe Suriname er nou precies uitziet, waar ik dit half jaar woon maar ik vond het vooral ook leuk om te laten zien waar ik stageloop.

Zondag zijn weer eerst naar een markt geweest hier om de hoek. Op zondag heb je in Suriname veel markten waar ze kleren, fruit, groenten en typisch Surinaams eten verkopen. We hebben bara's gekocht om te proeven en kokosnoten om kokoswater te kunnen drinken. Ook zijn we rond gaan lopen in Paramaribo, zo zijn we in de Palmentuin, bij fort zeelandia en het onafhankelijkheidsplein geweest. Jammer genoeg natgeregend deze dag, het was niet zo'n heel mooi weer.

Van Maandag tot en met Woensdag zouden we het binnenland intrekken om 8,5 kilometer door de jungle te trekken en vervolgens de Voltzberg gaan beklimmen. Om daar te komen begonnen we aan een auto- en bootreis die uiteindelijk zo'n 10 uur duurde. Niet persé iets wat we van tevoren aan hadden zien komen. We hebben ook nog is een hobbelige weg gehad want op een gegeven moment hield de verharde weg op. Tijdens de bootreis zijn we verschillende beesten tegengekomen. Zo hebben we doodskopaapjes, een kaaiman en een tapiër gezien. Ook op de boot zijn we nog een aantal keer natgeregend, gelukkig zaten onze spullen droog onder een zeil. Eenmaal aangekomen aan de voet van de voltzberg op het basiskamp begon het donker te worden. We hebben samen met de gids gegeten en daarna ook nog gezellig een biertje gedronken voordat we uiteindelijk tegen middennacht gingen slapen in een hangmat. 's ochtends was het tijd om de berg te gaan beklimmen. Helaas regende het nog steeds maar... dat mocht de pret niet drukken. Jerreau en ik hadden er nog steeds veel zin in. Na een lange tocht waarbij we veel uitleg kregen over bomen en vruchten kwamen we doorweekt aan onder aan de voet van de berg. Naarboven klimmend op handen en voeten kon ik eigenlijk alleen maar denken aan het feit dat we ook weer naar beneden moesten. Maar eenmaal boven aangekomen was het mistig maar erg mooi! Na wat foto's en koffie gingen we weer op weg naar beneden. Ik vond het erg spannend maar het is gelukkig allemaal goed gekomen. De volgende dag zijn we nog bij de Raleighvallen wezen kijken, ook dit was erg mooi om te zien. Hierna zijn we weer naar Paramaribo gevaren en gereden.

Donderdag was het eindelijk echt goed weer. Nadat we 's ochtends op stage zijn wezen kijken, gingen we 's middags zwemmen. In de Costerstraat ligt een klein hotel dat een beetje een oostenrijkse sfeer heeft. Voor een klein bedrag hadden we met het hele huis een privé zwembad. Dit was een erg leuke middag.

In de dagen die volgde hebben we voornamelijk gerelaxed en zijn we nog roti wezen eten. Zondag was het pasen en natuurlijk moest dat hier ook gewoon gevierd worden. Met eieren, broodjes en croissantjes maakte we een echt paasontbijt. Daarna was het alweer tijd om afscheid te nemen. Ik kreeg best een gek gevoel toen Jerreau de hoek omreed, vooral omdat hij terugging naar het vliegveld waar hij die week daarvoor was aangekomen en ik dat vliegveld pas weer in Juli ga zien. Het was een erg geslaagde week waar we lekker op terug kunnen kijken met veel nieuwe ervaringen.