Met stage naar het binnenland

3 juni 2019 - Nickerie, Suriname

Op Vrijdag 17 Mei 2019 ben ik samen met Rianne meegegaan naar Nickerie. We gingen mee met Orlinda, een medewerkster van het medisch opvoedkundig bureau. In Nickerie gingen we op bezoek bij een ziekenhuis, een kinderopvang en langs bij 2 gezinnen. Ik had er erg veel zin in om te zien wat het MOB allemaal deed in het binnenland. We vertrokken om 6.30 uur vanuit het MOB richting Nickerie. Toen we zo’n 3 kwartier onderweg waren kregen we helaas pech en moesten we wachten op iemand die ons een nieuwe band kon komen brengen. Hierdoor liep de reis uit en kwamen wij pas om 12.30 uur aan in Nickerie.

Eenmaal aangekomen in Nickerie gingen we richting het ziekenhuis. We kregen hier een rondleiding op de kinderafdeling die er erg mooi uitzag. De muren hadden schilderingen en er stond genoeg speelgoed voor de kinderen. Omdat ik volgend schooljaar in het Elizabeth ziekenhuis stage ga lopen vond ik het extra interessant om het later te kunnen vergelijken met Suriname. Ik ben mij er erg van bewust dat niet alle kinderafdelingen in Suriname er zou uit zien en qua hygiëne valt er denk ik ook nog veel te bereiken. Maar het was een mooie manier om dit deel van Suriname ook te mogen meemaken.

Hierna gingen we naar een kinderopvang. Deze opvang zit gevestigd naast het ziekenhuis en medewerkers kunnen hun kinderen hier plaatsen. Ook zijn er kinderen welkom die geen ouders hebben die werken bij het ziekenhuis. We kregen hier ook een rondleiding in het gebouw dat pas op 1 April 2019 is geopend. Het MOB gaat in de nabije toekomst en workshop/presentatie houden voor deze mensen. Ik heb natuurlijk in de kinderopvang stage gelopen en ik vond het heel interessant om te zien dat ze gebruik maakte van een soort patio. Hierdoor speelde alle leeftijden door elkaar wanneer zij wakker waren.

Toen was het tijd om naar een gezin te gaan. In dit gezin woonde een jongetje die moeite had met leren. Orlinda ging hier naartoe om het kindje te stimuleren en te oefenen met bijvoorbeeld kleuren, tellen, puzzelen en woorden lezen/uitspreken. Ik vond het erg interessant om te zien hoe ze werkte met het kind. Bij het tweede gezin was het jongetje waarvoor we kwamen aan het slapen. Hij werd wakker gemaakt maar was niet van plan om te gaan spelen met Orlinda.

Uitgeput van een lange dag kwam ik om 20.30 uur weer aan in Paramaribo. Het was een leerzame dag met veel indrukken die ik zeker niet had willen missen.

1. Hilone Dietz:
    6 juni 2019
    Hey Daphne, ik had wat in te halen. Drie reisverhalen niet gelezen, maar het was weer de moeite waard. Leuk dat je zo van de bezoekjes van Jerreau, papa, mama en olaf hebt genoten. En samen veel ondernomen hebben en jij als een echte gids hun rond kon leiden door Paramaribo. Indrukwekkend ook dat je een bezoek hebt mogen brengen aan de kinderafdeling in het ziekenhuis. Denk dat het verschil groot is als je het volgend jaar zal vergelijken met het Elizabeth ziekenhuis. Toch ziet er het op de foto's best mooi uit, met die vrolijke muurschilderingen. Ik wens jou alvast een hele fijne verjaardag toe, en tot over een maand. Dikke kus van je tante Hilone xxx