Nog meer bezoek

14 mei 2019 - Paramaribo, Suriname

Ook papa, mama en Olaf zijn een week op bezoek geweest hier in Suriname. Ik vond echt heel fijn om ze weer te zien en vast te kunnen houden. Ook was het leuk om te laten zien waar ik tijdelijk woon en stageloop. Bij aankomst hadden we afgesproken dat ik naar het hotel zou komen waar ze verbleven als ze aangekomen waren. Het wachten op het berichtje dat ze er waren duurde voor mijn gevoel heel lang... maar eigenlijk waren ze, toen ze eenmaal geland waren, al snel in het hotel.

Ik kon bijna niet wachten om heel paramaribo te laten zien, maar het was al donker aan het worden toen ze aankwamen. Daarom zijn we op zondag een grote ronde gaan lopen om vanalles te bekijken. Zo zijn we bij mijn huisje geweest, naar de palmentuin, fort zeelandia en naar de waterkant. Hierbij voelde ik mij net een gids, ik kon na een aantal maanden gelukkig al veel vertellen over Suriname. Het was deze dag erg mooi weer dus dat was ook fijn. 's avonds heb ik Surinaams gekookt en aten we Moksi Alesie. Dit is een rijstgerecht met kip en verschillende groentes door elkaar. Het smaakte lekker, maar was wel pittig.

Op dinsdag hebben we een bezoek gebracht aan de warapakreek. Hier bevond zich een oude plantage die was opgeknapt, een Nederlands stel woonde op de plantage en had samen met een hele boel hulp de warapakreek uitgegraven. Het stel was daar terechtgekomen doordat de voorouders van haar op de plantage hadden gewoond. De plantage was erg mooi geworden, er was een tuin aangelegd en je kon een klein museum bezoeken. Tijdens onze boottocht door de warapakreek kregen we uitleg over de verschillende plantages die daar ooit hadden gestaan, er was niet meer veel van over. De kreek stond bekend als een muggenparadijs, 's avonds waren we dan ook een aantal muggenbulten rijker. Aan het einde van de warapakreek kwam je uit op de atlantische oceaan.

Op woensdag hebben we een bezoek gebracht aan mijn stage. Omdat het 1 mei was, oftewel dag van de arbeid, waren er geen collega's aanwezig. Toch hebben we wat rond kunnen kijken en door het raam naar binnengekeken. Helaas was het deze dag niet zo'n mooi weer. Maar nu konden ze in ieder geval zien hoe het er uitziet als je bijna in de straat kan zwemmen. 's middags zijn we met z'n alle wezen poolen. Toen was het alweer donderdag. We besloten om 's ochtends te gaan kijken bij het rumhuis. In Suriname heb je Borgoe, dit is rum die hier plaatselijk gemaakt wordt. We konden hier zien waar het vandaan kwam en wat er gebruikt werd om de rum te maken. 's middags hebben we heerlijk rustig aangedaan en zijn we wezen zwemmen.

De volgende dag gingen we op Jeepsafari. Zittend achterop een pick-up reden we op de weg, door zandvlaktes, bossen en riviertjes. Het was erg leuk om te doen en om op een dag zoveel verschillende soorten natuur te zien. Het ene moment reden we erg hard en het andere moment rustig. We hebben nog een kaaiman mogen zien en papa, mama en Olaf hebben Surinaamse bami gegeten. Zaterdag was alweer de laatste hele dag. 's ochtends zijn we naar Peperpot gegaan, dit is een plantage die bewaard is gebleven, ik wilde papa en mama hier graag mee naar toe nemen omdat er stukje jungle bij zit en dan hadden ze kans om wilde dieren te zien. We hebben deze ochtend doodkopaapjes gezien. 's avonds zijn we nog roti wezen eten bij shandien's omdat ik vond dat ze dat gewoon geproefd moesten hebben voordat ze weer naar huis gingen.

Nadat we zondag's naar CY coffee waren geweest, een soort starbucks, was het tijd om afscheid te nemen. Ik vond het wel moeilijk dat ze weer weggingen maar het was heel dubbel. Ik wil ze namelijk graag weer zien maar als ik ze weer zie dan is mijn tijd hier in Suriname al voorbij en dat wil ik eigenlijk ook nog niet. Ik heb hier nog 9 weken en ben van plan om daar met volle teugen van te gaan genieten!