Bigi pan

10 april 2019 - Bigi Pan, Suriname

Op 29 en 30 Maart zijn we naar Bigi pan geweest. Dit is een beheersgebied in het district Nickerie, zo'n 4 uur rijden vanaf Paramaribo. Tijdens deze autoreis zijn we ook nog even naar Groningen geweest en gestopt bij een oude pond wat vroeger de enige manier was om in Nickerie te komen.

Bigi pan grenst aan de Atlantische oceaan. Daardoor is het water half zout, half zoet, oftewel brak. Om bij Bigi pan te komen moet je met een boot via het kanaal naar het meer toe. Om op het kanaal terecht te komen moet het bootje over een sleephelling worden gesleept. (zie foto) . Nadat we het kanaal uit hebben gevaren komen we uit in Bigi Pan waar huizen op palen gebouwd zijn. Dit is ook meteen de plek waar we overnacht hebben. Alle bouwmaterialen voor deze gebouwen zijn vervoerd per boot, dus ook steeds over de sleephelling heen. Je kan je voorstellen dat het jaren duurt om zo'n huis te bouwen.
Bigi pan heeft een oppervlakte van ongeveer 135.000 hectare, waarvan de helft uit water bestaat. In het gebied leven veel dieren, zo'n 120 soorten vogels, krabben, snoeken, garnalen en tilapia’s. (Ja, ik heb gezwommen in het water). Rode ibissen zie je 's avonds bij zonsondergang en 's morgens bij zonsopgang overvliegen. Ook hebben we flamingo's gezien, we konden helaas niet heel dichtbij komen omdat het water daar te ondiep was.

Toen we aankwamen in Bigi pan zag het er super mooi en gezellig uit. We hadden prachtig uitzicht, lekker veel zon, goed weer en mochten slapen in een hangmat. Wat mij opviel was vooral dat er amper muggen waren en slapen in die hangmat kon dus ook gewoon in de open natuur. Een aantal keer zijn we de boot opgegaan om vogels en slangen te spotten. Het slangen spotten moest in het donker omdat ze dan te voorschijn kwamen. Ik kan je vertellen, in het donker op een bootje stappen is niet helemaal mijn ding. Gelukkig hebben we wel een slang gezien maar die was erg schuw.

Als eten kregen we saoto soep. Deze soep is Indonesisch en er zit rijst, kip, aardappelfrietjes (chips) en taugé in. Onze gids vertelde dat je deze soep eigenlijk 4 keer op moest scheppen. De eerste keer schepte je op om te proeven, de tweede keer om te eten, de derde keer om je buik te vullen en de vierde keer om te genieten. De soep was echt heerlijk, maar vier keer opscheppen ging mij niet lukken.

Het was echt een uitstapje om te genieten, dat hebben we dan ook zeker uitgebreid gedaan. We hebben in de zon gelegen, een boekje gelezen, op de kajak gevaren en een modderbad genomen. Op de terugweg met de auto zijn we nog bij een tempel wezen kijken en heeft onze gids nog een luiaard gered die midden op de weg aan het oversteken was met allemaal voorbijrazende auto's. Al met al hebben we veel gezien van Suriname in twee dagen tijd.